Crowdfunding campagne week 2: een kijkje achter de schermen deel 1

timremmerswaal Blog 0 Comments

Sinds 1 juni zijn we officieel gestart met onze crowdfunding campagne. Daar heb je, als het goed is, wel iets over voorbij zien komen :-). En na twee weken leek het ons wel leuk om iets meer achtergrondinformatie te delen over hoe we bezig zijn met deze leuke manier van financieren.

Laten we beginnen met waarom we überhaupt geld nodig hebben en waarom we dit niet gewoon bij een bank lenen.

We (Victor, Armand en ik) zijn per 1 juni officieel gestopt bij onze oude werkgever. Zodat we ons volledig kunnen storten op Beer in a Box. Er zijn heel veel redenen waarom wij deze stap durven te nemen, maar de meest belangrijke is dat onze klanten zo positief blijven reageren op onze speciaalbierpakketten. We komen uit een branche waarbij een negatieve NPS (Net Promoter Score) de norm is. NPS is een methode om te bepalen hoeveel mensen zo blij zijn dat ze het bedrijf aanbevelen aan vrienden / familie etc. Bij de Beer hebben we gemiddeld een NPS van 80. Dat wil zeggen, heel kort door de bocht, dat 80% van onze klanten zo blij is, dat ze zelfs helpen met de nodige promotie 🙂

Dit zegt ons twee dingen!

  1. We doen iets waar we zelf net zo blij van worden als onze klanten.
  2. We voegen genoeg waarde toe om meer dan een doos bier te zijn.

Maar terug naar waarom we geld nodig hebben!
We hebben sinds 1 juni dus officieel geen vast inkomen meer. Dat gaan ze thuis vast niet lang accepteren. Dus hebben we de afgelopen maanden hard gerekend en uitgedacht of en hoe we kunnen leven van onze eigen startup. We hebben o.a. gekeken naar de markt, concurrentie in binnen- en buitenland, de vraag naar speciaalbier en de verandering richting meer ambachtelijke, eerlijke producten. Ook zijn we gaan rekenen hoeveel klanten we minimaal nodig hebben om uiteindelijk drie salarissen te kunnen betalen, naast alle andere onkosten zoals huur, inkoop van lege dozen en bier, drukwerk en advertenties.

Zonder onze hele businesscase hier op het interweb te storten kunnen we wel zeggen dat we zo snel mogelijk richting de 200.000 boxen met bier, per jaar, moeten groeien. Dat komt mede door de sterke concurrentie van de grote bierbrouwers die ook een plek in de speciaalbier markt willen veroveren. Wat we uiteraard meer dan begrijpen. Pils wordt immersch steeds minder gedronken en speciaalbier steeds meer. Nu lijkt 200.000 boxen veel, maar dat is nog geen 1% van de speciaalbier markt en we hebben een heel goed beeld hoe we daar willen komen.

Één van de belangrijkste pijlers is ons abonnement. Daar moeten we dit jaar minimaal 2000 abonnees bij zien te krijgen. Dat lijkt niet veel maar voor ons is 2000 extra abonnees een beste stap. Dit zorgt voor een grotere stabiele stroom aan omzet, wat we vervolgens kunnen gebruiken om te investeren in meer product varianten, extra distributie plekken en promotie. Dus we hebben meer klanten nodig om meer omzet te halen, om meer klanten te kunnen vinden, om meer omzet te halen zodat we uiteindelijk genoeg geld verdienen om er met drie gezinnen van te kunnen leven. Dat is onze droom. Leven van Beer in a Box. Wat begon als een hobby project. En uiteraard uiteindelijke volledige Wereldbeerschappij! En om dit vliegwiel een flinke draai te geven, hebben we extra geld nodig. Redelijk lang antwoord op een korte vraag 🙂

Snel verder naar waarom we dit niet gewoon bij een bank lenen
De belangrijkste reden is dat als we dan toch geld moeten lenen (en daarover rente of rendement moeten betalen) we dit veel liever betalen aan de mensen om ons heen. De mensen die ons vertrouwen ipv lenen bij een grote anonieme bank. Wij staan het liefst midden tussen onze klanten en horen heel graag wat goed gaat en wat beter kan. En daar is crowdfunding de ultieme variant van. Zo krijg je alle goede vragen van de mensen die zich echt met jou en je product bezighouden en geweldige hulp en ideeën van de mensen om je heen. Ipv dat we alleen over Excelsheets praten. Dus vandaar crowdfunding! En na lang gezocht te hebben naar het juiste platform kwamen we steeds weer terug bij Crowd About Now. Niet zozeer omdat vrijwel alle succesvolle crowdfunding campagne van brouwers hier hun ‘zaken’ hebben gedaan. De match met Crowd About Now was heel natuurlijk. We spraken direct dezelfde taal. En het is een groeiende, leuke club waar we heel graag mee samenwerken.

Volgende week meer over wat het voor ons betekent om geld te vragen aan de mensen die dichtbij je staan en de onderzekerheid of het gaat lukken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *