Kijkje achter de schermen bij de Beer: Campagne Vrijmarkt

Geplaatst door Moos op 03/06/2020

Alkmaar – Koningsdag 2020 zou anders dan anders gaan, vanwege de Corona zullen er geen feesten, partijen en markten zijn. Bij de Beer wilden we toch een alternatief bedenken om het oranje gevoel naar boven te krijgen. Wat begon als een grapje tijdens de lunch, waren we stiekem toch allemaal wel heel enthousiast over het online kleedjesmarkt idee en waar de opbrengst 100% naar de brouwer zelf ging. In dezelfde week van het abonnement van de Beer om het nog krapper te maken. Maar dat maakt niet uit, dinsdag 21 april 12:00 werden de plannen bedacht en uitgeschreven, vrijdag 26 april 17:00 moesten we live. 125 uur om de brouwers te benaderen en enthousiast te maken, de site klaar te zetten, bedenken hoe we gaan verzenden en nog veel meer. Aan de bak maar.


Eerste 24 uur

Na ons broodje opgegeten te hebben ging ik (Moos) direct aan de slag. De lijst met brouwers werd gemaakt en we hadden de eerste 30 opgeschreven die wij als eerste wilden benaderen met het idee voor te leggen om polshoogte te nemen of het leuk en reëel was. De nummers werden ingetikt op de telefoon en bellen maar. De een na de andere brouwer was enthousiast en gingen voor ons kijken wat ze te bieden hadden. Alles mocht: glazen, truien, tassen, stickers, petten en vilten, maakt niet uit als je maar het kleedjesmarkt gevoel kreeg. De mail naar de brouwers waar we het nummer niet van hadden werd voorbereid en nog die avond eruit gestuurd. Er was geen tijd te verliezen. Dinsdag voorbij wachten maar…
De volgende dag waren de eerste mailtjes er al met verschillende producten van verschillende brouwers. Toen begon het besef echt te komen, oké nu kunnen en gaan we niet meer terug. Alles in een Excel sheet verzamelen en kijken wat we hebben. Goede start; zo’n 15 brouwers hadden direct gereageerd met in totaal ongeveer 50 verschillende producten. Gaaf. Nu door pakken. Nu maar bedenken hoe we dit van de daken gaan roepen en hoe en waar we deze kleedjesmarkt gaat plaats vinden op onze website… Concepten bedenken en maken maar.


24 – 48 uur

Nu we de eerste producten, prijzen, foto’s hebben beginnen we met het integreren. Het leek ons gaaf om het ook op een daadwerkelijk virtueel kleedje te leggen dat je opzij kon scrollen als of je zoals in het echt van links naar rechts kijkt of het wat tussen zit voor jou. Het bleek lastiger dan we dachten en we hadden geen tijd te verliezen, zonder kleedje maar zoveel mogelijk op een pagina om een soort chaos te creëren en natuurlijk veel de oranje kleur gebruiken. Toch hadden we niet een voldaan gevoel met 50 verschillende producten, we willen meer, veel meer. We willen minimaal 200 verschillende producten. Echt struinen totdat je er bij neervalt. Terug naar actief benaderen, van partijen, veel voicemails inspreken, een reminder mail sturen en maar afwachten.


48 – 72 uur

Laatste kans om je aan te melden als brouwer, tijd om het te roepen van de daken. De mensen weten het nog niet… En zonder de struiners is er geen markt natuurlijk. Social posts maken en op elk platform posten. De homepagina aanpassen en laten weten dat er wat gaafs aan zit te komen. Niet vergeten een mail te sturen naar alle mensen die geïnteresseerd zijn in updates van de Beer. VERZENDEN! Laptop dicht en morgen (vrijdag) de laatste brouwers toevoegen.


Vrijdag de een na laatste dag tot de markt online gaat. Outlook openen, verzenden/ontvangen button klikken en jahoor hij zit weer vol. Goed teken! De laatste import klaar zetten om zo alles beschikbaar te hebben op de website. Dat geeft een voldaan en goed gevoel.


72 uur – 96 uur

Laatste 5 uurtjes werken tot het weekend is… Hé maar Moos heb je er al over na gedacht hoe je de pakketten gaat verzenden. Niet alle glazen, blikken borden en petten passen zomaar in onze dozen. Hoe ga je dat vast zetten? Dat was nog iets wat ik over het hoofd heeft heb gezien, er zijn natuurlijk allerlei soorten glazen; dik, dun, lang, kort. Allemaal even anders. Het zou zonde zijn als er veel glazen sneuvelen tijdens het bezorgen en we weten dat sommige partijen niet altijd even zorgvuldig zijn… Helaas. Achteraf bleek dit de aller grootste uitdaging van alles.
Dozen worden gepakt, er wordt veel knutselt, gevouwen, geboord. Uiteindelijk hebben we de oplossing. Voor elk glas iets anders bedenken, geen oplossing dus ;). “Hé we hadden niet gezegd dat dit een makkie zou worden, we hebben je gewaarschuwd haha” (Quote Tim en Armand in koor). Goed, next.
Bekende vrijwilligers van de Beer uitnodigen om op minimaal 1,5 meter orders in te pakken. Requirements: Zin en tijd hebben, oja beetje ruimtelijk inzicht is ook wel handig. Deze mensen zijn snel gevonden. Gelukkig, dat kan ik afstrepen van mijn lijstje.
Niets staat meer in de weg tot een leuk en mooie online kleedjesmarkt van brouwersspullen. Laat de deadline maar komen.


96 uur – 125 uur

Het is tenslotte weekend en lekker weer dus genieten mag ook. Er hoeft maar op 1 knop gedrukt te worden en dan staat de markt live. Zondag 26 april 16:00 laptop open, alles checken en afwachten tot deadline. Dan is het eindelijk 17:00 GAAAN! KLIKKEN. En ja hoor hij staat live. Het gaat snel, heel snel. De eerste producten zijn na 5 minuten al uitverkocht. 10 minuten na 17 uur 200 mensen tegelijk op de site. Gaaf, heel gaaf zeggen we nog tegen mekaar. De orders stromen binnen en de eerste fouten kom je natuurlijk ook direct tegen. Tijdens de markt oplossen en noteren voor na de markt. Het lijkt voor nu goed te gaan en de laptop gaat dicht, we wachten af en zien dinsdagmorgen wel de schade ;).


Na de markt


Het is dan dinsdagmorgen, inventariseren. Jeetje wat is er veel verkocht en nog leuker van ELKE brouwerij is er wel iets gekocht. De producten bestellen bij de brouwer maar. 1 shirtje van die, 10 glazen van die, 3 petten van die. Iedere brouwer krijgt een mailtje en stuurt de producten naar ons op. We zaten in de week van het abonnement dus met de vraag of ze het de maandag na de week van 27 april – 3 mei konden doen. En dat deden ze. Maandag 4 mei komt het een na de andere pakket binnen. De lijst met producten uitgeprint en maar afstrepen wat we hebben. Het ziet er goed uit even afwachten tot alles er is.
Woensdag 13 mei is het dan zover, de vrijwilligers zijn aanwezig, de producten zijn aanwezig en de dozen + knutselspullen zijn ook aanwezig. Daar gaan we, de eerste dozen is even wennen hoe gaat dit het best er in? Past dit wel? Breek het glas zo echt niet? Het leek wel vragenuurtje, maar na een tijdje hadden we de smaak te pakken. We moesten toch zo’n 200 orders inpakken. Dat kregen we de woensdag niet af maar we waren goed op weg. De eerste 120 waren ingepakt en stonden klaar voor verzending. Donderdag en vrijdag werden ze afgemaakt en dat lukte. De meeste mensen kregen hun pakket dat weekend ook binnen. Veel reacties, meestal positief, gelukkig nog geen glas gebroken. Wel waren we wat dingen vergeten. Dat werd dan direct geregeld.


De laatste loodjes werden gedaan een aantal orders konden niet verzonden worden omdat er wat spullen ontbraken. Deze werden na besteld en z.s.m. opgestuurd.
Het allerlaatste pakket werd verstuurd op donderdag 28 mei. Eindelijk alles is verzonden en aan gekomen.


We zetten alles even op een rijtje:

Er is +/- 8.000 euro aan spullen gekocht voor de brouwers.
Er zijn +/- 200 orders geplaatst.
Er zijn +/- 450 dozen ingepakt.
Er zijn 3000 spullen ingepakt.
Er deden 33 brouwers mee aan deze vrijmarkt.
Er waren 200+ unieke producten te koop op de vrijmarkt.
Er zijn zover wij weten 0 glazen gebroken van de ongeveer 400 verkochte glazen.
Op de piek waren er 260 mensen tegelijk op de vrijmarkt.


Wij van de Beer willen iedereen en alles bedanken: de struiners, de brouwers, de vrijwilligers EN vooral ook het begrip van iedereen dat het wat langer duurde dan verwacht. Tot volgend jaar ;)

De Craft Beer Discovery Club

Ontdek of geef speciaalbier. Bij de Beer weet je vooraf nooit wat je krijgt of koopt. Iedere Box is een uitpakfeest!

Bier voor mezelf Bier als cadeau

Lees de meningen en reviews van onze klanten

Andere blogitems van de Beer

Metro: "Altijd op zoek naar de parels onder de speciaalbieren!"

Dit artikel verscheen eerder op Metronieuws: Van verzekeringen naar bier: die stap maakten drie Alkmaarders. “Nederland is een echt speciaalbierenland geworden.” Verzekeraars en collega’s waren ze alle drie, nog geen jaar geleden: Victor Kuppers, Tim Remmerswaal en Armand Haan. Eerstgenoemde twee kenden elkaar al vanuit een studentenhuis. Ondernemend waren ze altijd al, maar toch. De vrienden gooiden hun carrière drastisch om, want ze ‘stapten’ met hun eigen bedrijf Beer in a Box in bier. Speciaalbieren welteverstaan.

De Beer staat in hét verzekeringsblad der verzekeringsbladen

Twaalf jaar in de verzekeringsbranche gewerkt, nooit één publicatie in hét verzekeringblad der verzekeringsbladen. Begin je 1 x voor jezelf en staan we er alsnog in

De top 5 allerbeste redenen om bier te geven voor Vaderdag!

Wat geef je een vader cadeau die alles al heeft? Nou, gromt onze Beer: “Wat dacht je van bieren die hij nog niet heeft!? Perfect in lijn met zijn smaak? En als je zijn smaak niet weet, dan kun je hem verrassen met bieren die hij waarschijnlijk nog niet kent, maar wel lekker vindt!” Aldus onze Beer. Hier een lijst met weloverwogen en uitgebalanceerde redenen om een Beer in a Box voor vaderdag te geven.

De Beer breekt alle records op fantastisch festival!

Fantastisch! De Beer en z’n speciaalbierbar op Alkmaar Culinair Plaza. Eerste non-food stand ever op het evenement waar je als oer-Alkmaarder van oudsher het einde van de zomer inluidt. Na drie dagen vol zweet in z’n vel maakt de Beer de balans op.

Nieuwe hopoogst betekent nieuw weekendje weg naar de Ardennen om "bier te brouwen"!

Bier brouwen, proeven en drinken. Dat is in het kort het driedaagse weekend dat de Beer as 9 t/m 11 november (2018) organiseert. In samenwerking met Les Etables (de prachtige herberg van Rob & Corina, midden in het hartje van de Ardennen) vind je in drie dagen eindelijk de tijd om heerlijk te eten, te vertoeven in een prachtige omgeving, leer je bierbrouwen en geniet je tussendoor van allerlei andere bijzondere bieren!

Proeverij: de spareribs waren klauwenlikkend lekker!

Wat heeft de Beer genoten van zijn eerste maandelijkse proeverij. En dan vooral van zijn gasten, hun gezelligheid, luide gelach en het feit dat hij zijn klauwen weggelikt heeft bij de spareribs. Heerlijke spijs bier combinaties, vakkundig bij elkaar gesnuffeld door de Beer (bier) en zijn vriendin @missbell, die verantwoordelijk was voor de fijne hapjes. De volgende keer is ook al bekend en nu te boeken!

‘Een bier uit de box moet vooral goed zijn’

Bij de samenstelling van de ‘bieren in de doos’ speelt het proefpanel een sleutelrol. Mark Henke staat aan het hoofd van het testteam en legt uit hoe de proevers te werk gaan. Een introductie van de ‘Opperbeer’, die verhaalt over zijn alsmaar groeiende interesse voor bier.

‘Bierdame’ Boukje Koop over bierstijlen: Puur verwachtingsmanagement

In de eerste editie van de Grizzly Gazet staat een interview met Bierdame Boukje Koop. Aanvullend staat hieronder een extra dilemma. Alles over de Grizzly Gazet

Dansend in het magazijn

‘De Beer danst in zijn magazijn als hij leest over jullie idee voor een magazine. We horen graag wanneer jullie zin hebben om naar het hol van de Beer te komen.’

‘Eerste slok is altijd het lekkerst’

Stefan uit Leeuwarden, een bewuste genieter Vol verwachting klopt zijn hart. Niet voor de Sint, maar voor de Beer. Fysiotherapeut Stefan uit Leeuwarden is Beer in a Box-abonnee van het eerste uur en ontvangt vandaag ‘beermail’ afkomstig uit Alkmaar. We zijn de doos gevolgd tot in zijn huiskamer, waar de kartonnen verrassing direct open gaat.

Vacature: Magazijnmedewerker aka extra Klauwkracht m/v/beer

De Beer zoekt hulp. Een allround magazijnmedewerker. Iemand die van aanpakken weet en de Boxen van A(lkmaar) naar B weet te krijgen. Zorgvuldig en met liefde ingepakt. De Beer kan hier uren over praten maar hoort veel liever van jou hoe jij deze rol pakt.

Bierdame Boukje Koop over bierstijlen

Boukje Koop uit Eindhoven is op het moment van schrijven een van de nieuwste Diplom Biersommeliers van Nederland. De boven- matige interesse in bier van deze ‘bierdame’ (haar online werktitel, zie bierdame.com) is begonnen in 2009 en in rap tempo heeft ze zich bij een select groepje erkend bierkenners gevoegd.

Auteur Reinier Spreen van de taal van smaak

‘Lekker is een vreselijk woord’, valt Reinier Spreen in zijn boek ‘De taal van smaak’ gelijk met de deur in huis. ‘Waaróm is het lekker? Leg dat maar eens uit,’ vervolgt hij zijn introductie. De schrijver zou er zomaar een strenge indruk mee kunnen maken, maar wie de parttime barman van café Gollem ontmoet merkt al snel het tegendeel.

Dat was geen eitje. Die eitjes...

Maar de Beer zag toch dat een aantal mensen van de paar duizend ei-zoekers binnen een uur alle eitjes hadden gevonden. Maar omdat hij heel goed begrijpt dat het mega frustrerend is om niet alle eitjes compleet te krijgen houdt hij ze nog heel even online en zet hij hieronder alle locaties op een rijtje. Voor je gemoedsrust. Het gaat over https://www.beerinabox.nl/egghunt deze actie.

Brouwers slaan handen ineen en starten virtueel kleedje voor Koningsdag

Alkmaar – Nu Koningsdag niet doorgaat, hebben tientallen speciaalbier brouwers een wel heel ludiek idee. Zij gaan aanstaande Koningsdag op een virtueel kleedje samen al hun merchandise te koop aanbieden. Van gratis bierviltjes, stickers, prachtige collectors glazen, speciale bieropeners, petjes tot en met shirts en truien van de brouwers. En dat allemaal tegen zachte Koningsdag prijzen. Alle opbrengsten van het virtuele kleedje gaan voor de volle 100% naar de brouwer en dat is nodig ook!

Brouwers Vrijmarkt update

Hierbij even een update om jullie op de hoogte te houden met de verzending. Ik (Moos) merk dat iedereen er heel erg naar uit kijkt om zijn gekochte producten te ontvangen, begrijpelijk want wij kijken er ook naar uit om de grote inpak party op te starten.

Howto: Hoe je een Black & Tan maakt

Vandaag kwamen we toch op iets interessants; een Black & Tan. Daar hadden we nog nooit van gehoord bij de Beer. Na even inlezen werd ons verteld dat we een lichte Pale Ale of Lager moesten pakken en een donkere Stout. Meteen het magazijn ingedoken om iets bruikbaars te pakken 20 pogingen later! Hoppa bieren mengen! Maar dan juist niet...

EK 2020: Samenvatting van de Beer

Eindelijk, na 4 jaar heeft Nederland zich weer eens gekwalificeerd voor een eind toernooi. Na de mislukte kwalificatie in 2016 (EK) en 2018 (WK) waren we toe aan een voetbaltoernooi in de zomer. De groep is bekend Nederland staat tegenover Oekraïne, Oostenrijk en Noord Macedonië. De oranje leeuwen spelen ook in deze volgorde. Allemaal in Amsterdam, lekker makkelijk ook, kunnen ze mooi met de noppen op het fietsie :)

Gran Prix van Zandvoort: Samenvatting

Zo dan, dat was de Beer eens een kwalificatie. Zandvoort, kort en uitdagend voor de coureurs. Vooral met de lange auto’s van tegenwoordig in tegenstelling tot de vorige Gran Prix van Zandvoort die voor het laatste gereden werd in 1985. En gewonnen werd door Niki Lauda in een McLaren.