Geplaatst door op
Bier in blik heeft een imagoverandering ondergaan en is van het sulletje van de klas opgeklommen naar status van populaire jongen. Steeds meer Nederlandse (craft)brouwerijen stappen over op het verpakken in blik, een ontwikkeling die in ons land rond 2016 zijn intrede deed. De metalen verpakking heeft talloze voordelen, zo klinkt het uit meerdere hoeken van de bierwereld. De Beer sprak met Brouwerij De Moersleutel in Alkmaar, één van de voorlopers wat betreft het gebruik van blik in onafhankelijke brouwerijen
Gebroeders Zomerdijk, vier stuks maar liefst, staan gezamenlijk aan het roer van één van Neerlands meest populaire brouwerijen (nr. 2 volgens Untappd). De familie (ook vader Sjaak en moeder Margreet zijn actief bij de brouwerij betrokken) is technisch behoorlijk onderlegd, dat mag duidelijk zijn. Stuk voor stuk hebben ze een technische opleiding, veel van de eerste brouwapparatuur is zelf gebouwd en nog wordt er vrijwel elke dag aan innovaties gewerkt binnen de muren van de brouwerij. De heren zijn dan ook zelfbenoemd ‘beer engineers’ en dus bij uitstek geschikt om de Beer te informeren over de voordelen van blik. “Alles wat er hier uitgaat is blik,” aldus Pim Zomerdijk, de oudste telg van de brouwfamilie.
Anti-Freeze
Hij moet zijn uitspraak echter onmiddellijk rechtzetten, aangezien een flesje Anti-Freeze (25cl fles met doodskop-dop, een ge-eisbockte Russian imperial stout van 16 %!) op de meterslange stamtafel in de kantine staat. “Dit spul is natuurlijk te sterk om in 44cl blikken te verkopen. Dat gaat ‘m echt niet worden,” lacht de brouwer. Een Engelse pint is immers de standaard bij De Moersleutel. Toen de brouwerij in 2017 de overstap op blik maakte, zijn zij begonnen met een mobiele ‘blikker’ (blikmachine) uit Engeland ingesteld op de historische hoeveelheid van 44cl. Met hun huidige bliklijn is het mogelijk om elke gewenste hoeveelheid bier in te blikken. “Wel zo handig, want we zien dat onze bekende (zware) bieren als Smeerolie en Mexicake in grote blikken niet geschikt zijn voor iedereen. De consument wil meerdere bieren op een avond proeven en daar past een 33cl blik beter bij.” Geen zorgen voor de liefhebbers van de forse blikken van De Moersleutel. De stouts en porters zijn binnenkort in verschillende grootte verkrijgbaar en de ipa’s worden alleen in een grote verpakking de wereld ingestuurd. In De Moersleutel’s overgang naar blik zijn slechts twee of drie afnemers afgehaakt omdat het niet in hun assortiment paste. “Maar over het algemeen wordt blik juist toegejuicht,” zegt Pim enthousiast. Hij legt uit dat de verpakking ook voor bierwinkels zijn voordelen heeft. Het is minder kwetsbaar en neemt minder ruimte in vergeleken met fles. Volgens de brouwer zijn ze in het buitenland al veel verder wat betrefthet omarmen van bier in blik. “We zijn in het verleden wel eens een grote order uit Spanje misgelopen omdat we niet de gewenste hoeveelheid in blik konden leveren. En in Londen zijn ‘bottelshops’ die uitsluitend blik verkopen. Daar kom je dus niet eens tussen als je bier alleen op fles verkrijgbaar is.” Toch gaat het niet overal zo snel met de blik ontwikkeling. Traditionele biermarkten als België en Duitsland zullen met hun traditionele bieren niet zomaar volledig overstappen op blik. “Bepaalde bieren zullen altijd op fles verkrijgbaar blijven omdat het beter bij het bier of de brouwerij past en dat is ook goed,” verklaart de brouwer.
In Nederland zou de ontwikkeling mogelijk een versnelling kunnen krijgen door de mobiele blikker die het bedrijf Canlab gaat inzetten vanaf medio 2019. Het is de bedoeling dat deze machine door Nederland reist en ingehuurd kan worden door brouwerijen die zelf geen bliklijn hebben. De Amerikaanse producent van het desbetreffende apparaat, Wild Goose Canning uit Colorado, heeft in de technische familie Zomerdijk hun gewenste ‘hoofd techniek’ voor Europa gevonden. “Broer Tom werkt tegenwoordig nog een of twee dagen in de brouwerij en is daarnaast werkzaam bij Wild Goose om in Europa de blikmachines te installeren en trainingen te geven. Hierdoor zitten wij natuurlijk vooraan in de ‘lijn’, met een expert binnen onze eigen gelederen,” legt Pim glimlachend uit.
Ontploffingsgevaar
Licht is de grootste vijand van bier, daar is iedere brouwer en bierkenner het wel over eens. Dat brengt de Alkmaarse brouwer gelijk bij het grootste voordeel van bier in blik. “Licht kan de smaak van bier niet meer beïnvloeden wanneer het in blik zit. Het kan met bier op fles nog wel eens een excuus zijn voor een slechte smaak. Als bier op blik bocht is, kan je de brouwer daar op aan kijken,” zegt hij met een knipoog. Daarnaast noemt hij veiligheid als een van de voordelen van blik. Het komt niet vaak voor maar bier met hergisting in fles of blik (bedoeld of onbedoeld) kan zorgen voor ontploffingsgevaar. Pim geeft als voorbeeld een Nederlandse brouwer die vorig jaar last had van blikken die open sprongen door nagisting in het blik tijdens de hete zomer. “Gelukkig gebeurde dit bij bier in blik. Glas kan meer druk hebben, maar als ‘ie barst is de schade vele malen groter. Bij blik is die schade te overzien.”
Grafisch gezien is bier verpakt in blik ook interessanter meent Pim. “Het betekent een groter canvas om op te werken en in ons geval dus meer ruimte voor het artwork van Rob (de op een na jongste van de familie).” Rob Zomerdijk houdt zich, naast zijn werkzaamheden als brouwer, bezig met het grafische werk bij de Alkmaarse brouwerij. Hij is ook vaak te vinden in de werkplaats van De Moersleutel, sleutelend aan nieuwe technische innovaties ten behoeve van de brouwerij. Tenminste, wanneer hij niet samen met zijn broers bezig is met het brouwen van de meest waanzinnige bieren.
Ontdek of geef speciaalbier. Bij de Beer weet je vooraf nooit wat je krijgt of koopt. Iedere Box is een uitpakfeest!
Bier voor mezelf Bier als cadeau
Lees de meningen en reviews van onze klanten
En opeens zag de Beer zichzelf terug in het populaire vlog van Zondag met Lubach. Hij gromde van plezier!
Vanochtend heeft de Beer via zijn perswoordvoerder bekend gemaakt dat hij naar sxsw.com gaat, hét interactive-, film-, game- en muziekfestival in Austin, Texas, de wereld en omstreken. Het behaagt de Beer te kunnen meedelen dat ook ZKH Prins Constantijn meegaat als speciale gast op de missie naar wereldbeerschappij. Naast de Beer gaan ook een hele hoop startups mee. Lees alles over hen en de Beer via de artikelen op New Dutch Wave, Adformatie & Emerce. De Beer gaat in Austin op zoek naar geld, fun, kennis, investeerders, vriendschappen, venture capital, brouwers & kluituh.
ALKMAAR – Beer in a Box: een snel groeiende bierspecialist, benadert bier drinken op een vernieuwende manier. Om de twee maanden voorziet de Beer zijn klanten van een box met speciaalbier om te ontdekken op basis van een uniek, zelf-lerend smaakprofiel. Hiermee spelen zij niet alleen in op de speciaalbier trend maar wordt de bierdrinker een innoverende manier geboden om zijn of haar smaak te ontdekken en te blijven ontwikkelen. Een handige tool om wegwijs te worden in het groeiende aanbod in speciaalbier.
Wie brouwt het beste bier van Nederland? Oftewel, welke van de ruim 422 brouwers uit Nederland scoort een gouden, zilver of bronzen medaille bij de Dutch Beer Challenge? Woensdag 22 maart weten we het. Want dan worden in Rotterdam de ingezonden bieren blind geproefd in de categorieen: pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren. Op 5 april worden de winnaars bekend gemaakt!
Beer in a Box, dat is onze naam. Daar hoefden we ook niet heel lang over na te denken. Het is ook niet zo moeilijk. Je hebt bier, je hebt een doos en daar doe je het bier in. Beer in a Box! Maar dan het logo. Dat bleek wat moeilijker. Dit is een kort verhaal over het ontstaan van ons logo.
De drie winnaars van de fantastische Two Chef’s Brewing glazen zijn (eindelijk!) bekend. Op Instagram, Twitter en Facebook ging de actie redelijk snel. Dus hierbij ook maar snel de prijswinnaars! Jullie krijgen je 2 fantastische glazen toegestuurd, inclusief wat grappige toevoegingen om de totaalbeleving optimaal te maken! Want zo is de Beer!
De “Box” in Beer in a Box is iets waar we veel aandacht aan hebben besteed. Uiteraard, de bieren moeten top zijn. Maar de doos is het visitekaartje. De eerste kennismaking. Iets waarvan je wilt dat mensen het onthouden. Handgemaakt, persoonlijk en daarmee extra opvallend. Dat hebben we geprobeerd en misschien vind je het wel leuk om te lezen hoe we dat gedaan hebben.
Het nadeel van speciaalbierabonnementen? Er zit vaak bier tussen dat je niet lust. Startup Beerinabox heeft daar een oplossing voor: data. De ene speciaalbierliefhebber is de andere niet. De ene houdt van een bittere IPA, de andere van een gitzwarte stout. Maar als je een abonnement neemt op een speciaalbierpakket is het altijd maar raden wat erin zit. En de biertjes die niet naar je smaak zijn, belanden meestal ergens achterin de koelkast. Niet handig voor de bedrijven die deze abonnementen aanbieden. Want de pakketten zijn niet goedkoop en als de abonnee de helft ook nog eens niet opdrinkt, komt hij al snel op het punt dat hij opzegt. Wat daartegen te doen? Lees het hele artikel op de Leeuwarder Courant (eerst even gratis registreren)
Wat zijn de populairste brouwers in Nederland? En wat zijn hun best gewaardeerde bieren? Een vraag die we steeds vaker krijgen en die we in dit artikel proberen te beantwoorden. We pakten Untappd als referentiekader en maakten deze top 10 van de populairste bierbrouwers in Nederland.
Handig! Speciaalbier bestellen via je butler. Dat kan nu! Want via uButler kun je letterlijk alles on demand – via sms of chat – bestellen, van een lastminute cadeau voor je moeder tot een bosje bloemen bij je vriendin. En nu dus ook speciaalbier van de Beer!
Growl! De Alkmaarse start-up Beer in a Box wordt in één klap de grootste abonneedienst van speciaalbier in Nederland. Vandaag maakte onze Beer bekend dat het Speciaalbier Gilde uit Purmerend overneemt. Bam!
Gistermiddag nog aan de lijn, vandaag al gepubliceerd. Een interview over de Beer in Sprout! Lees het korte intro en het hele stuk op Sprout! Na het succes van HelloFresh met maaltijdabonnementen kunnen andere voedselsectoren niet achterblijven. De Alkmaarse startup Beer in a Box probeert nu om met data om het perfecte bierabonnement aan te bieden.
Growl! Je bent hier omdat je op zoek bent naar informatie over de overname van Speciaalbier Gilde door Beer in a Box. Maar wat betekent dat precies? Lees hier alle vragen. Hier lees je het persbericht van de Beer over de overname.
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat! De uitslag van de Dutch Beer Challenge is bekend. Inmiddels verworden tot Nederlands belangrijkste biercompetitie, heeft een vakjury van 32 leden uit binnen- en buitenland eind maart 297 bieren blind gekeurd van 83 verschillende Nederlandse brouwers. Afgelopen woensdag 5 april werden de winnaars bekend gemaakt. Hierbij per categorie de winnaars!
“Euh, jongens, we hebben zojuist een nieuwe bestelling binnengekregen.” “Cool, maar waarom noem je het op?” “Nou, hij komt uit Nieuw Zeeland”
Geen taart maar bier vandaag! Waarom? Nou, het is al twee jaar geleden dat we bij de notaris zaten voor de oprichting van Beer in a Box. Ja, het was een wat onwennig plaatje. Drie ondernemers en een Beer die wat ongemakkelijk snuivend aan tafel zat. Maar uiteindelijk ging de ondertekening redelijk vlot en binnen een uur stonden de drie ondernemers en een wat typische beer buiten op de stoep. Elkaar glimlachend aankijkend als trotse eigenaars van hun eigen BV. De eerste stap naar volledige wereldbeerschappij was gezet! Nu 2 jaar later zijn we zoveel gave dingen verder, dat we nu gaan doorpakken! Verwacht eerdaags een wat uitgebreidere post over het verleden, heden en toekomst van de Beer! En om dat goed te vieren heeft hij een hele fijne aanbieding!
Aaaah, de Beercode. De Beercode is onze manier om “dank je wel” te zeggen. Je geeft je code aan zoveel mogelijk mensen en iedereen die zich met jouw code aanmeldt krijgt 20% korting. Maar daar stopt het niet. Want voor elke aanmelding met jouw code krijg jij ook weer 20% korting op jouw volgende Box. En die korting kan wel oplopen tot 100%. Het mes snijdt dus aan twee kanten. In deze post leggen we je het graag uit.
Bier een mannending? Ja, nog steeds. Maar de vrouwen komen eraan! Uit onderzoek van Beer in a Box blijkt tot nu toe dat de kennis van vrouwen op het gebied van speciaalbier groeit. Na een tussentijdse analyse van de data van Dé Grote Bier Quiz (met meer dan 1000 deelnemers die 20 vragen beantwoordden) blijkt dat vrouwen gemiddeld bijna net zo goed scoren als hun mannelijke tegenhangers. Het verschil is nog minder dan 1 punt (0,85 om precies te zijn). In een aantal provincies scoren ze zelfs gemiddeld beter dan mannen!
Wat is er nu gaver dan je relaties een Box speciaalbier geven met jouw logo erop? Niets, hoort de Beer je denken! En dat klopt! Want succes in zaken gaat door de keel en de Beer weet dat. Daarom kun je nu een Beer in a Box cadeau geven aan je relaties die het echt verdienen! Laat het de Beer regelen met zijn nieuwe service: de Beer in Business.
Bier proeven, bier brouwen en bier drinken. Dat is in het kort het tweedaagse weekend dat de Beer van 30 juni t/m 1 juli organiseert. In samenwerking met Les Etables (de prachtige herberg van Rob & Corina, midden in het hartje van de Ardennen) vind je in twee dagen eindelijk de tijd om heerlijk te eten, te vertoeven in een prachtige omgeving, leer je bierbrouwen en geniet je tussendoor van allerlei andere bijzondere bieren! Bestel nu je ticket(s)
We hebben het nog makkelijker gemaakt om kennis te maken met Beer in a Box. Zo kun je vanaf vandaag ook een ProefBox bestellen of er 1 cadeau (de CadeauBox) geven. Dit doen we na langdurig marktonderzoek en talloze consumentenpanels te hebben ondervraagd
Hoppa en BAM! Wij doen productontwikkeling waar je bij staat. Terwijl jij sliep hebben we drie nieuwe opties gemaakt zodat je altijd de beste Beer in a Box kiest. Of het nu voor jezelf is, of een ander. Er is altijd een Beer die bij je past!
<omroepstem>Attentie, attentie. De inschrijving voor Beer in a Box #2 duurt nog maar tot en met zondag. Schrijft uzelf en uw geliefden daarom nog snel in en zorgt dat u de superlekkere Box#2 niet mist. </omroepstem>
De Beer is gek op talent. Jong, oud, dat maakt niks uit. Als je maar nieuwsgierig blijft naar nieuwe smaken, geuren en brouwsels. En nu wil het toeval dat de Beer op zoek is naar ontdekkers. Naar proevers die nieuwe smaken willen ontdekken. Die de vele bieren van de Beer willen proeven, om zo het neusje van de zalm te selecteren.
Meer dan 100 bierspecialisten uit Nederland hebben zich aangemeld voor het Smaakpanel van Beer in a Box. Deze snel groeiende startup biedt een abonnementsservice voor speciaalbier.
Sinds 1 juni zijn we officieel gestart met onze crowdfunding campagne. Daar heb je, als het goed is, wel iets over voorbij zien komen :-). En na twee weken leek het ons wel leuk om iets meer achtergrondinformatie te delen over hoe we bezig zijn met deze leuke manier van financieren.
De vijfde week van onze crowdfunding campagne is nu officeel AAN. Officieus ook. We zitten al over de helft qua doorlooptijd en er hebben al zo’n 90 mensen geïnvesteerd! Daarmee hebben we al bijna vijftig duizend euro opgehaald. Dat is 1/2 van onze minimale financieringsbehoefte. Hier ben ik enorm trots op en blij mee! Maar toch bekruipt me het gevoel dat we er nog lang niet zijn. En dat het best lastig is om de noodzaak van “juist nu investeren” duidelijk te krijgen. Vorige keer schreef ik over waarom we überhaupt geld nodig hebben en waarom we dit niet gewoon bij een bank lenen. Nu wil ik heel graag de echte cijfers van een crowdfunding campagne met je delen. Dus alle online marketeers en telraam specialisten opgelet
Zelf leren brouwen in een weekend? Kan dat uberhaupt? En is het ook leuk? Sinds 30 juni kan de Beer volmondig ja grommen! Tot en met 1 juli heeft hij met een selecte groep liefhebbers zoveel lol gehad, dat deze eerste editie de opmaat is naar nog heel veel sessies bij Bed & Breakfast Les Etables in de wonderschone Ardennnen. Voor nu hebben we een kort fotoverslag (video komt nog)
Box #2 was een feest om te bedenken, te maken en tot leven te brengen. Van het selecteren en proeven tot en met het spuiten, inpakken en verzenden. En dan die opluchting toen de deadline gehaald was. Gelukt! Wat volgde was een stroom aan blije reacties. Welkom bij the Making of Beer in a Box #2.
Abonnementje op scheermesjes? Op bloemen en bier? De ‘abondernemer’ heeft het druk met de gemakzuchtige consument. Zo opent het Parool het artikel over de trends bij abonnementsdiensten. Beer in a Box komt er veelvuldig in voor en wordt ook behoorlijk gequote. Superleuk stuk geworden!
Zijn we al wakker Nederland? Hebben we zin in nieuws? Zeker! En al helemaal als het over Beer in a Box gaat natuurlijk! De Telegraaf bombardeert de Beer tot starter van de week en wijdt maar liefst een halve pagina aan zijn plannen! Lees hier het hele artikel. Leest allen, koopt allen!
We krijgen vaak de vraag welke tools we als Beer in a Box gebruiken om onze startup zo bootstrap mogelijk te growth hacken (bullshit bingo alert!). Geheel in de geest van “delen is vermenigvuldigen” zetten we in deze post alle (veelal gratis) tools op een rijtje die wij gebruiken. Zit je er klaar voor? Daar gaan we!
Fonkelnieuwe stickers. Voor op je laptop. Of koelkast. Of op je auto. De plek maakt niet zoveel uit. Met deze hoge kwaliteit stickers toon je je liefde voor Beer en bier. En we geven ze nu gratis weg. Klik!
Regelmatig wordt de Beer aangeklampt door mensen met de prangende vraag: waarom moet ik toch altijd zo veel plassen als ik bier drink? Vriendelijk brommend corrigeert de Beer hen dan. Een paar speciaalbiertjes op een avond leiden echt niet tot verhoogd toiletbezoek. Nee, dat krijg je pas als je vrolijk doortankt. En hoe dat komt is simpel.
Er is zoveel keus uit speciaalbier. Hoe zorgen we bij Beer in a Box ervoor dat we de beste en allerlekkerste speciaalbieren kiezen? Ik vroeg het aan onze Proefmeester Daan, die als ondernemer op festivals een hamburgerstand runt en daarnaast ook nog eens zijn eigen bier brouwt. De liefde voor speciaalbier loopt nog net niet door z’n aderen maar het scheelt niet veel. Dit is zijn verhaal.
Bij een vrolijk drinkgelag kunnen de Beer en zijn maten niet zonder hun vaste vrolijke repertoire aan Russische volksmuziek. Aanvankelijk begint zo’n avond dan vrolijk met veel slagen op elkaars schouders, maar het eindigt steevast in mineur. Droeve klanken die alleen nog maar onderbroken worden door gebonk op de muren van meelevende buren. Maar er zijn meer drinkliederen dan “Krushna Krushna Krushna” en “Chastushka“. Daarom neemt de Beer je mee langs 5 muzikale hoogtepunten.
Time flies! Er is zo ontzettend gebeurd sinds we de crowdfunding twee maanden geleden succesvol afrondden. En er is nog zoveel te doen! Daarom nu tijd voor een update! TL;DR: relatiegeschenken, updates aan het platform, klantenservice levels omhoog, nieuwe propositie, nieuw design boxen en online info, proeverijen en smaakpanel. Deze update is specifiek voor investeerders. Maar omdat we bij Beer in a Box graag laten zien welke kant we op willen, publiceren we dit als open brief. Wil je erover praten, neem dan contact op via hello@beerinabox.nl Ok, gaan we beginnen:
Waarom heeft bier een schuimkraag? Dat kan zomaar een vraag zijn die naar boven borrelt als je na het zesde speciaalbiertje van de avond je blaas aan het ledigen bent (naast de vraag waarom je zoveel moet plassen van bier, natuurlijk). De Beer kwam daarop met deze verrassende, maar toch wel logische uitleg.
Terwijl Beer in a Box groeit wordt het steeds moeilijker om al het bier zelf te proeven. En dat is lastig als je belooft dat iedereen een Box kan bestellen die specifiek op zijn of haar smaak is afgestemd. We liepen daar vooral een paar maanden geleden tegenaan. Steeds meer brouwers wisten ons te vinden (nog steeds) en de hoeveelheid speciaalbier bleef zich opstapelen. Totdat het echt niet langer kon. We stoften een oud concept af en doften het op tot een prachtige vehikel dat ons helpt de allerbeste selecties voor onze klanten te maken. Lees hier het verhaal over het ontstaan van het Smaakpanel.
In Amerika gaat Budweiser vanaf 23 mei 2016 America heten. Waarom? Omdat Amerikaanse helden in de Olympische Spelen in Rio én de aankomende nieuwe president van Amerika (november) wel een stukje patriottisme kunnen gebruiken. Aldus Chef Marketing van Budweiser. De Beer vindt dat een uitgelezen kans om ook eens te denken aan een Nederlands bier dat de naam van onze fiere natie kan dragen. Hij zat zelf al te denken aan deze 3 namen: hier opgenoemd van eenvoudig tot complex, van lowerclass tot highclass.
Het bockbier seizoen is in volle gang. Reden genoeg om je kennis te testen! Ga de uitdaging aan en beantwoord 13 vragen die variëren van “jemig wat makkelijk” tot “nondesju hoe hebben ze dit bedacht?!”. Aan het eind weet je waar je staat in Bockbierland. Dus of je nu brouwer, hipster of hobbydrinker bent. Naar de Grote Bockbier Quiz.
Pivotten, launchen, shippen, gaan en doen. Links inhalen en rechts het water uit de boot lozen. Dat is wat we doen met Beer in a Box.
Aankomende vrijdag vindt Alkmaar Proeft Bier plaats. Aanstaande vrijdag 17 november gaan 500 man een avond vol fantastische smaken tegemoet. Iedereen krijgt 6 voortreffelijke gerechten, bereid door culinaire meesters en geserveerd met bijpassende lokale bieren. Alkmaar Proeft Bier is een initiatief van de Ronde Tafel 6 uit Akmaar en de opbrengsten van deze benefietavond gaan naar de Stichting Medische Kindercirkel Alkmaar. Deze stichting zet zich in voor kinderen die door ziekte opgenomen moeten worden in het ziekenhuis.