Metro: "Altijd op zoek naar de parels onder de speciaalbieren!"

Geplaatst door Victor op 22/03/2018

Dit artikel verscheen eerder op Metronieuws: Van verzekeringen naar bier: die stap maakten drie Alkmaarders. “Nederland is een echt speciaalbierenland geworden.” Verzekeraars en collega’s waren ze alle drie, nog geen jaar geleden: Victor Kuppers, Tim Remmerswaal en Armand Haan. Eerstgenoemde twee kenden elkaar al vanuit een studentenhuis. Ondernemend waren ze altijd al, maar toch. De vrienden gooiden hun carrière drastisch om, want ze ‘stapten’ met hun eigen bedrijf Beer in a Box in bier. Speciaalbieren welteverstaan.


Een doos met wijnen

“Op een avondje bij een vriend zagen we op tafel een doos met wijnen staan”, zegt Kuppers in de bedrijfsruimte in Alkmaar. „Met die doos is het een jaar of drie geleden begonnen. De vriend vertelde dat hij om de zoveel tijd volgens een abonnementsmodel wijnen kreeg thuisgestuurd. Hij zei: “Dit gaat groot worden. Iedereen wil in de toekomst zijn boodschappen toegestuurd krijgen.”


Wie wil er testen?

Waarom is er zoiets niet met bier? Dat zou toch ideaal zijn, dachten de drie meteen. Kuppers: “Ondernemend als we zijn, besloten we het te testen in onze eigen omgeving. We bouwden een simpel online formulier en vroegen via Facebook wie er bereid was om het idee te testen. Voor we het wisten hadden we vijftig dozen speciaalbieren verkocht. Zonder bier, zonder dozen, zonder opslagruimte.”


Ze onderzochten de markt en zagen dat speciale biertjes steeds meer gedronken worden en dat mensen vertrouwd geraakt zijn met bestellen via internet. Die bevindingen werden gecombineerd in een concept: Beer in a Box. Twee jaar lang bleven Kuppers, Remmerswaal en Haan nog verzekeringsmannen, maar ze besloten: „Als we nog iets willen als ondernemers, dan moeten we het nú doen.” Meer dan tweehonderd mensen zagen het idee helemaal zitten en gaven Beer in a Box via crowdfunding de kans om er vol voor te gaan.


Brouwerijen poppen uit de grond

“Nederland is een echt speciaalbierenland geworden”, zegt Kuppers. „Er zijn nu zo’n 450 brouwerijen. Bizar, ze poppen uit de grond.” Het trio gaat stad en land af om de pareltjes der speciaalbieren te ontdekken, ook buiten de landsgrenzen. “We houden onze ogen en oren goed open om uit te vinden welke bieren en stijlen populair zijn; en brouwerijen zoeken ons ook op.”


Geen speciaalbiertje belandt ooit in een Box zonder hem zelf geproefd te hebben, maar de belangrijkste bron om kwaliteit te kunnen leveren is het Smaakpanel van Beer in a Box. Kuppers: „Een biertje kan niet naar je smaak zijn, maar wel heel goed gebrouwen. De panelleden testen de bieren heel specifiek. Zij kunnen ‘door bieren heen kijken’ en kwaliteit vaststellen. Nee, niet iedereen die dit leest kan zomaar in het Smaakpanel, haha.”


Smaaktest

Het idee van Beer in a Box is dat je uiteindelijk ‘je eigen panel’ wordt. Door een Smaaktest te doen, wordt je smaakprofiel ontwikkeld. Zo weet men in Alkmaar op een gegeven moment welke bieren bij je passen en met welke nieuwe soorten je kunt worden uitgedaagd, zonder de plank mis te slaan. Wie de speciaalbieren thuis drinkt, kan op de website van Beer in a Box veel info vinden. Welk glas je zou kunnen gebruiken bijvoorbeeld, bij welke temperatuur je het bier drinkt en wat je erbij zou kunnen eten. In de Box vind je bovendien een beschrijving van de zes of twaalf bieren. “We merken dat mensen het gaaf vinden om van alles over de biertjes te weten.”


Nooit hetzelfde biertje

Eén ding weet je bij Beer in a Box zeker: je zult nooit hetzelfde biertje opgestuurd krijgen. Kuppers: “Je krijgt een biertje één keer, daarna nooit meer. En nee: de soorten raken niet ooit eens op, we halen ze dan ook van de gekste plekken op aarde. Dat is nou het mooie aan speciaalbier.”


Kunnen de drie op een verjaardag eigenlijk nog genieten van een glas bier van een multinational? „Nee!”, zegt Kuppers direct. En met een lach: “Gelukkig zijn veel van onze vrienden inmiddels op de speciaalbieren overgestapt.”


ProefBox voor Metrolezers

Speciaal voor Metrolezers is een ProefBox met zes speciaalbieren ontwikkeld. Beer in a Box neemt ‘starters’ zo mee op ontdekkingstocht in de wereld van de smaken en geuren van speciaalbieren. De doos is bedoeld voor mensen die hun smaak willen weten. Victor Kuppers: “Zodra je je smaken in de smiezen hebt, kun je andere speciaalbieren gaan ontdekken. Wij beloven de beste speciaalbieren te vinden binnen jouw smaakpallet.”


Wie Metro’s proefbox wil proberen gaat naar www.beerinabox.nl/metro. Gebruik de actiecode metro en je krijgt er een gratis ‘beregoed bierglas’ bij.

De Craft Beer Discovery Club

Ontdek of geef speciaalbier. Bij de Beer weet je vooraf nooit wat je krijgt of koopt. Iedere Box is een uitpakfeest!

Bier voor mezelf Bier als cadeau

Lees de meningen en reviews van onze klanten

Andere blogitems van de Beer

De Beer staat in hét verzekeringsblad der verzekeringsbladen

Twaalf jaar in de verzekeringsbranche gewerkt, nooit één publicatie in hét verzekeringblad der verzekeringsbladen. Begin je 1 x voor jezelf en staan we er alsnog in

De top 5 allerbeste redenen om bier te geven voor Vaderdag!

Wat geef je een vader cadeau die alles al heeft? Nou, gromt onze Beer: “Wat dacht je van bieren die hij nog niet heeft!? Perfect in lijn met zijn smaak? En als je zijn smaak niet weet, dan kun je hem verrassen met bieren die hij waarschijnlijk nog niet kent, maar wel lekker vindt!” Aldus onze Beer. Hier een lijst met weloverwogen en uitgebalanceerde redenen om een Beer in a Box voor vaderdag te geven.

De Beer breekt alle records op fantastisch festival!

Fantastisch! De Beer en z’n speciaalbierbar op Alkmaar Culinair Plaza. Eerste non-food stand ever op het evenement waar je als oer-Alkmaarder van oudsher het einde van de zomer inluidt. Na drie dagen vol zweet in z’n vel maakt de Beer de balans op.

Nieuwe hopoogst betekent nieuw weekendje weg naar de Ardennen om "bier te brouwen"!

Bier brouwen, proeven en drinken. Dat is in het kort het driedaagse weekend dat de Beer as 9 t/m 11 november (2018) organiseert. In samenwerking met Les Etables (de prachtige herberg van Rob & Corina, midden in het hartje van de Ardennen) vind je in drie dagen eindelijk de tijd om heerlijk te eten, te vertoeven in een prachtige omgeving, leer je bierbrouwen en geniet je tussendoor van allerlei andere bijzondere bieren!

Proeverij: de spareribs waren klauwenlikkend lekker!

Wat heeft de Beer genoten van zijn eerste maandelijkse proeverij. En dan vooral van zijn gasten, hun gezelligheid, luide gelach en het feit dat hij zijn klauwen weggelikt heeft bij de spareribs. Heerlijke spijs bier combinaties, vakkundig bij elkaar gesnuffeld door de Beer (bier) en zijn vriendin @missbell, die verantwoordelijk was voor de fijne hapjes. De volgende keer is ook al bekend en nu te boeken!

‘Een bier uit de box moet vooral goed zijn’

Bij de samenstelling van de ‘bieren in de doos’ speelt het proefpanel een sleutelrol. Mark Henke staat aan het hoofd van het testteam en legt uit hoe de proevers te werk gaan. Een introductie van de ‘Opperbeer’, die verhaalt over zijn alsmaar groeiende interesse voor bier.

‘Bierdame’ Boukje Koop over bierstijlen: Puur verwachtingsmanagement

In de eerste editie van de Grizzly Gazet staat een interview met Bierdame Boukje Koop. Aanvullend staat hieronder een extra dilemma. Alles over de Grizzly Gazet

Dansend in het magazijn

‘De Beer danst in zijn magazijn als hij leest over jullie idee voor een magazine. We horen graag wanneer jullie zin hebben om naar het hol van de Beer te komen.’

‘Eerste slok is altijd het lekkerst’

Stefan uit Leeuwarden, een bewuste genieter Vol verwachting klopt zijn hart. Niet voor de Sint, maar voor de Beer. Fysiotherapeut Stefan uit Leeuwarden is Beer in a Box-abonnee van het eerste uur en ontvangt vandaag ‘beermail’ afkomstig uit Alkmaar. We zijn de doos gevolgd tot in zijn huiskamer, waar de kartonnen verrassing direct open gaat.

Vacature: Magazijnmedewerker aka extra Klauwkracht m/v/beer

De Beer zoekt hulp. Een allround magazijnmedewerker. Iemand die van aanpakken weet en de Boxen van A(lkmaar) naar B weet te krijgen. Zorgvuldig en met liefde ingepakt. De Beer kan hier uren over praten maar hoort veel liever van jou hoe jij deze rol pakt.

Bierdame Boukje Koop over bierstijlen

Boukje Koop uit Eindhoven is op het moment van schrijven een van de nieuwste Diplom Biersommeliers van Nederland. De boven- matige interesse in bier van deze ‘bierdame’ (haar online werktitel, zie bierdame.com) is begonnen in 2009 en in rap tempo heeft ze zich bij een select groepje erkend bierkenners gevoegd.

Auteur Reinier Spreen van de taal van smaak

‘Lekker is een vreselijk woord’, valt Reinier Spreen in zijn boek ‘De taal van smaak’ gelijk met de deur in huis. ‘Waaróm is het lekker? Leg dat maar eens uit,’ vervolgt hij zijn introductie. De schrijver zou er zomaar een strenge indruk mee kunnen maken, maar wie de parttime barman van café Gollem ontmoet merkt al snel het tegendeel.

Dat was geen eitje. Die eitjes...

Maar de Beer zag toch dat een aantal mensen van de paar duizend ei-zoekers binnen een uur alle eitjes hadden gevonden. Maar omdat hij heel goed begrijpt dat het mega frustrerend is om niet alle eitjes compleet te krijgen houdt hij ze nog heel even online en zet hij hieronder alle locaties op een rijtje. Voor je gemoedsrust. Het gaat over https://www.beerinabox.nl/egghunt deze actie.

Brouwers slaan handen ineen en starten virtueel kleedje voor Koningsdag

Alkmaar – Nu Koningsdag niet doorgaat, hebben tientallen speciaalbier brouwers een wel heel ludiek idee. Zij gaan aanstaande Koningsdag op een virtueel kleedje samen al hun merchandise te koop aanbieden. Van gratis bierviltjes, stickers, prachtige collectors glazen, speciale bieropeners, petjes tot en met shirts en truien van de brouwers. En dat allemaal tegen zachte Koningsdag prijzen. Alle opbrengsten van het virtuele kleedje gaan voor de volle 100% naar de brouwer en dat is nodig ook!

Brouwers Vrijmarkt update

Hierbij even een update om jullie op de hoogte te houden met de verzending. Ik (Moos) merk dat iedereen er heel erg naar uit kijkt om zijn gekochte producten te ontvangen, begrijpelijk want wij kijken er ook naar uit om de grote inpak party op te starten.

Kijkje achter de schermen bij de Beer: Campagne Vrijmarkt

Alkmaar – Koningsdag 2020 zou anders dan anders gaan, vanwege de Corona zullen er geen feesten, partijen en markten zijn. Bij de Beer wilden we toch een alternatief bedenken om het oranje gevoel naar boven te krijgen. Wat begon als een grapje tijdens de lunch, waren we stiekem toch allemaal wel heel enthousiast over het online kleedjesmarkt idee en waar de opbrengst 100% naar de brouwer zelf ging. In dezelfde week van het abonnement van de Beer om het nog krapper te maken. Maar dat maakt niet uit, dinsdag 21 april 12:00 werden de plannen bedacht en uitgeschreven, vrijdag 26 april 17:00 moesten we live. 125 uur om de brouwers te benaderen en enthousiast te maken, de site klaar te zetten, bedenken hoe we gaan verzenden en nog veel meer. Aan de bak maar.

Howto: Hoe je een Black & Tan maakt

Vandaag kwamen we toch op iets interessants; een Black & Tan. Daar hadden we nog nooit van gehoord bij de Beer. Na even inlezen werd ons verteld dat we een lichte Pale Ale of Lager moesten pakken en een donkere Stout. Meteen het magazijn ingedoken om iets bruikbaars te pakken 20 pogingen later! Hoppa bieren mengen! Maar dan juist niet...

EK 2020: Samenvatting van de Beer

Eindelijk, na 4 jaar heeft Nederland zich weer eens gekwalificeerd voor een eind toernooi. Na de mislukte kwalificatie in 2016 (EK) en 2018 (WK) waren we toe aan een voetbaltoernooi in de zomer. De groep is bekend Nederland staat tegenover Oekraïne, Oostenrijk en Noord Macedonië. De oranje leeuwen spelen ook in deze volgorde. Allemaal in Amsterdam, lekker makkelijk ook, kunnen ze mooi met de noppen op het fietsie :)

Gran Prix van Zandvoort: Samenvatting

Zo dan, dat was de Beer eens een kwalificatie. Zandvoort, kort en uitdagend voor de coureurs. Vooral met de lange auto’s van tegenwoordig in tegenstelling tot de vorige Gran Prix van Zandvoort die voor het laatste gereden werd in 1985. En gewonnen werd door Niki Lauda in een McLaren.